-لطفا خودتان را معرفی کنیدو درباره تحصیلاتتان کمی توضیح دهید؟
زهراپناهنده هستم درمورد تحصیلاتم ،دیپلم را در رشته تجربی به پایان رساندم وبلافاصله بعد از گرفتن دیپلم وارد حوزه علمیه الزهرا(س)بوشهرشدم وبعد از فراغت از سطح2،برای گذراندن سطح3وارد موسسه آموزش عالی معصومیه شدم واکنون فارغ التحصیل موسسه آموزش عالی معصومیه در رشته فقه و اصول می باشم.
-تاریخچه مختصری از شکل گیری پژوهشی تان بفرمایید؟
اولین بار نوشتن تحقیق را از حوزه علمیه الزهرا(س)آموختم و اولین تحقیق را از زمانی که اولین واحد تحقیق را گذراندم نوشتم .درسال86اولین مقاله خودرا برای مسابقه مقاله نویسی با موضوعیت حجاب و عفاف از دیدگاه حضرت زهرا(س)برای شهرستان صفاشهر ارسال کردم که در آن مسابقه حائز رتبه سوم شدم وهمین امر انگیزه ای برای نوشتن مقالات بعدی در من ایجاد نمود.
-دراین دوره با چه مشکلاتی مواجه بودید؟
موانع ومشکلات پژوهشی درسالهای اول تحقیق بسیار زیادبود کمبود منابع دست اول ،دراختیار نداشتن کامپیوتر برای تایپ مقاله ،نبود نرم افزارهای علمی وپژوهشی ،کمبود سایت های پژوهشی معتبر،کمبود اساتید مجرب در این حوزه و موارد دیگر از مشکلات و موانعی بود که برای من وتمامی پژوهشگران در آن زمان وجود داشت.
-اکنون خود را در چه جایگاهی می بینید؟
اگر چه اکنون نسبت به سالهای ابتدایی پژوهش اطلاعات و آگاهی های من در این حوزه افزایش پیداکرده اما احساس میکنم تا رسیدن به جایگاه یک پژوهشگر برتر و موفق تر فاصله ی زیادی دارم و باید درس های زیادی را در این زمینه بیاموزم لذا سعی می کنم با نوشتن مقالات فراوان دیگر ،کمبودها و نقایص پژوهشی خود را برطرف کنم.
-میزان امکانات شما در دوره پژوهشی در چه حدی بود برای بدست آوردن آنها چه فرآیندی را پشت سرگذاشتید و از چه موانعی عبور نمودید؟
درابتدا امکانات پژوهشی از جمله منابع دست اول،نرم افزارهای پژوهشی نور وسایتهای پژوهشی معتبر بسیار ناچیز بود برای همین مجبور بودم تا برای نوشتن برخی از مقالات تقاضای سفارش کتاب از قم یا مطالب مرتبط با موضوع پژوهش را از موسسات پژوهشی بدهم همچنین برای تایپ مقاله مجبور بودم تا مدت زمان زیادی را نزد تایپیست معطل بمانم لذا علاوه برهزینه ،گاهی اوقات به دلیل کم کاری تایپیست مقاله در مدت زمان مشخص شده نوشته نمی شد و همین امر مشکلات و ناراحتی هایی را به همراه داشت.
-نقش تحصیلات عالی را در پژوهش چگونه ارزیابی می کنید؟
قطعا هرچه افراد تحصیلات بالاتری دست یابند اطلاعات و آگاهی های آنها در زمینه های مختلف از جمله پژوهش بیشتر و بالاتر خواهد رفت.لذا ورود طلاب به تحصیلات عالی باعث می شود تا با بهره بردن از تجارب اساتید مجرب و تحصیلکرده در زمینه پژوهش بتوانند پژوهشهای بهتر و موثرتری به رشته تحریر در بیاورند.
-آیا راهی برای آشنایی طلاب در وهله ی اول در این زمینه می شناسید و آیا راهی برای فعالیت طلاب دراین زمینه سراغ دارید؟
آشنایی طلاب با امر پژوهش باید از همان سال اول تحصیل در حوزه علمیه با جدیت فراوان توسط کادر آموزشی و پژوهشی صورت گیرد برگزاری کلاس های آشنایی با فوائد پژوهش و کلاس مقاله نویسی،آشنایی با منابع دست اول و نرم افزارهای پژوهشی ،آموزش تایپ مقاله می تواند طلاب را در جهت آشنایی هرچه بیشتر و بهتر آنها با امر پژوهش کمک کند .برای فعالیت هرچه بیشتر طلاب در این حوزه بهتر است که گروههای پژوهشی فعال در حوزه با مدیریت اساتید مجرب پژوهشی تشکیل شود و موانع مختلف پژوهشی از جمله کمبود امکانات مادی ،پشتیبانی مالی از طلاب ،دسترسی آسان طلاب به منابع اطلاعاتی روز و موارد دیگر مرتفع شود تا طلاب علاقه مند وکسانی که دراین زمینه حرفی برای گفتن دارند فعالیت موثرتری داشته باشند.
-درپایان تشکر میکنم از فرصتی که به موسسه آموزش عالی معصومیه دادید و در انتها اگر مطلبی هست بفرمایید؟
من هم از تمامی کسانی که در این حوزه به من کمک کردند و باعث شدند تا اطلاعات و آگاهی های علمی و پژوهشی من در این زمینه افزایش پیدا کند بسیار سپاسگزارم و توفیقات روز افزون رابرای آنها از خداوند منان خواستارم.