مصاحبه با سرکار خانم فرهمند طلبه و پژوهشگربرتر موسسه آموزش عالی معصومیه

مصاحبه با سرکار خانم فرهمند طلبه و پژوهشگربرتر موسسه آموزش عالی معصومیه

شناسه خبر : 99559

1399/09/25

تعداد بازدید : 230

مصاحبه با سرکار خانم فرهمند طلبه و پژوهشگربرتر موسسه آموزش عالی معصومیه

-لطفا خودتان را معر فی کنید ودرباره تحصیلاتتان کمی توضیح دهید؟
بسم الله الرحمن الرحیم ، بنده فروغ فرهمند فارغ التحصیل سطح سه رشته فقه و اصول از حوزه علمیه معصومیه سلام الله و رشته برق دانشگاه و استاد حوزه علمیه الزهرا  و حضرت زینب سلام الله علیهما هستم اکنون نیز در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه خلیج فارس مشغول به تحصیل می باشم .

-تاریخچه مختصری از شکل گیری پژوهشی تان بفرمایید؟ 

در دوران گذراندن سطح دو، چند پژوهش در دروس مختلف داشتیم که خوشبختانه زمینه ساز ایجاد حس پژوهشگری در بنده و دوستان گردید و با ادامه آن و ارائه پایان نامه و صد البته با کمکهای بی دریغ استاد جمالی و آشنایی ما با علوم قرآنی و تطبیق با علم روز ، امر پڗوهش دلچسبتر گردید .اما در سطح سه و تلاشهای اساتید بزرگوار این رویکرد جهت دهی شد و بسیار اصولی و دقیق تر به پیش رفت و با حول و قوه الهی ، پایان نامه سطح سه را با علاقه دو چندان دنبال کردم و اکنون نیز بسیار مشتاق هستم و ان شاءالله با کمک خداوند در این عرصه تلاش خواهم نمود
.
-دراین دوره باچه مشکلاتی مواجه بودید؟
البته مشکلات که زیاد هستند اما بیش از همه دسترسی به کتب برایم دشوار بود ولی نرم افزارهای خیلی خوبی از سوی سطح سه در اختیارم قرار گرفت که با کمک مالی این مؤسسه ، توانستم مجموعه کاملی از آنها را تهیه کنم و برایم بسیار سودمند بودند . اکنون نیز با مراجعه به کتابخانه های مجازی، سعی در تهیه کتابها و مجلات دارم ولی کلا برخی موضوعات دارای منابع وافی در بوشهر نیستند و به ناچار باید به قم مراجعه کرد که مشکل می باشد مخصوصا برای ما خانمها .

-اکنون خود را درچه جایگاهی ارزیابی می کنید؟

فکر می کنم هنوز در ابتدای راه هستم ، راه کسب علم و تجربه تا زمان مرگ ادامه دارد ، تمام تلاش من این است که به عنوان طلبه حوزه ، در سطح کشورم در مجلات داخلی و خارجی مقالات مفیدی را به چاپ برسانم ان شاءالله.

-میزان امکانات شما دردوره پژوهشی درچه حدی بود.برای به دست آوردن آنها چه فرآیندی را پشت سرگذاشتیدو از چه موانعی عبور نمودید؟

در طول این دوره از اساتید حوزوی و دانشگاهی بهره های بسیار بردم در کنارش از نرم افزارهای نور و کتابخانه ها هم چه مجازی و چه حقیقی بهره مند شدم . موانع البته زیاد بودند ولی چون همدل همه ی عزیزان در همه حوزه ها چه سطح دو و چه سطح سه ،یاری میرساندند مشکلات به حداقل میرسید.

-نقش تحصیلات عالی را در پژوهش چگونه ارزیابی می کنید؟

بالطبع هر چه میزان تحصیلات بالاتر رود به همان میزان ، تجربه و معلومات نیز افزایش می یابد بهره گیری از اساتید نیز در این میان بی تأثیر نخواهند بود . به ارزش تحقیق و پژوهش بیشتر پی میبریم و لذت پڗوهش را بیشتر می چشیم .

-چه راهی برای آشنایی طلاب در وحله اول دراین زمینه می شناسیدو آیا راهی برای فعالیت طلاب دراین زمینه سراغ دارید؟

طلاب باید ابتدا از نظر نوع استعداد شناسایی شوند ، باید میل به نوشتن در آنها ریشه بدواند ، و برای این کار باید با دادن موضوعاتی در حد یک انشاء قلم ها را ارزیابی کرد ، سپس جهت دهی نمود. باید دید طلبه به چه موضوعی علاقه مند است ، باید روش پڗوهش را به او آموزش داد   ابتدا قدم به قدم او را به پیش برد و وقتی راه افتاد ، او را رها کرد.
 
-درپایان تشکر میکنم از فرصتی که به موسسه آموزش عالی معصومیه دادید ودرانتها اگر مطلبی هست بفرمایید.
از اینکه پژوهش در حوزه های علمیه خواهران روزبه روز ارزشمندتر میشود بسیار خوشحالم ، باید طلاب به موضوعات نو و به روز ورود کنند ، مشکلات اقتصادی ، مشکلات تولیدی ، فقه حکومتی ، فقه معاملاتی ،موضوعاتی هستند که جای کار زیادی دارند ، صرفا خودمان را به موضوعات اخلاقی ، محدود نکنیم ، به پایان نامه به صرف یک واحد درسی نگاه نکنیم افق دیدمان را بازتر کنیم از ابتدا قصد چاپ شدن مقاله مان را در مجلات برتر علمی - پژوهشی داشته باشیم ، دنبال پیشرفت باشیم ، ما زنان حوزوی ایران اسلامی ،  می توانیم جزو بهترین ها باشیم ، هم در درس هم خانواده هم پژوهش و تحقیق و تتبع ، به امید اینکه خواهران من هر روز پیش از روز قبل قله های پژوهش را فتح کنند ، و ضمن تشکر از عزیزانی که بی دریغ در مؤسسه معصومیه برای طلاب تلاش می کنند، سخنم را با ذکر صلوات بر محمد و آل محمدبه پایان می رسانم اللهم صل علی محمد و آل محمد .